Τι είναι τα backlinks & γιατί είναι τόσο σημαντικά στο SEO;

Αν έχεις ενδιαφερθεί για SEO ιστοσελίδας, τότε μπορεί να έχεις ακούσει τους όρους backlinks,
linkbuilding και offsite SEO αρκετά συχνά.
Τι σημαίνουν ακριβώς όμως αυτοί οι όροι;
- Τι είναι τα backlinks και πόσο σημαντικά είναι στο SEO;
- Πώς το offsite SEO επηρεάζει την κατάταξη της ιστοσελίδας σου στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google;
- Πώς θα αποκτήσεις backlinks και ποιες πρακτικές πρέπει να αποφύγεις;
Αυτά και άλλα πολλά θα εξηγήσουμε στον αναλυτικό οδηγό που ακολουθεί.
Έλα να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή!
Τι είναι το link;
Link στα ελληνικά σημαίνει «σύνδεσμος». Συχνά μπορεί να ακούσεις τα links να ονομάζονται και hyperlinks ή υπερσύνδεσμοι.
Με τον όρο link αναφερόμαστε σε έναν σύνδεσμο που συνδέει 2 σελίδες του ίδιου website μεταξύ τους (εσωτερικός σύνδεσμος), ή ένα website με ένα άλλο (εξωτερικός σύνδεσμος).
- Internal links – Οι «εσωτερικοί σύνδεσμοι» οδηγούν από μια σελίδα ενός website σε άλλη του ίδιου website. Για παράδειγμα, από τη landing page «γυναικείες μπότες» στέλνουμε link προς τη landing page «γυναικεία μποτάκια» στο ίδιο site.
- External links – Οι «εξωτερικοί σύνδεσμοι» οδηγούν από ένα website προς ένα άλλο. Ο σύνδεσμος που στέλνει η Vogue προς ένα ηλεκτρονικό κατάστημα παπουτσιών είναι external link για τη Vogue.
Τι είναι το backlink;
Το backlink είναι ένα είδος συνδέσμου που λαμβάνει μια ιστοσελίδα από μια άλλη.
Για να πάρουμε το ίδιο παράδειγμα, backlink είναι ο σύνδεσμος που λαμβάνει το ηλεκτρονικό κατάστημα παπουτσιών από τη Vogue.
Και οι τρεις τύποι συνδέσμων είναι σημαντικοί στη SEO βελτιστοποίηση ιστοσελίδας.
Όμως, η απόκτηση backlinks γενικά, και ειδικά η απόκτησή τους με σωστό ρυθμό και από κατάλληλα site, απαιτεί συγκεκριμένες δεξιότητες και συχνά δυσκολεύει ακόμα και τους πιο έμπειρους SEO specialists.
Πώς, όμως, συνδέονται τα backlinks με το SEO και γιατί είναι δύσκολη η απόκτησή τους;
Ποιος είναι ο ρόλος των backlinks στο SEO;
Μπορεί η Google να μην «μαρτυράει» ποιοι παράγοντες ακριβώς επηρεάζουν τις κατατάξεις στα αποτελέσματα αναζήτησης (SERPs) ούτε σε τι βαθμό, οι SEO specialists σε όλο τον κόσμο ωστόσο φαίνεται να συμφωνούν σε ένα πράγμα:
Τα backlinks ανήκουν στους πιο βασικούς ranking factors, τελεία.
Έρευνες σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν δείξει πως όσο πιο πολλά backlinks έχει μια ιστοσελίδα, τόσο πιο πιθανό είναι να βρίσκεται ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Και αυτό έχει λογική – αρκεί να θεωρήσουμε κάθε backlink ως «ψήφο εμπιστοσύνης», ως «σημάδι» που λαμβάνει υπόψη του ο αλγόριθμος της Google για να αντιληφθεί πως η ιστοσελίδα μας είναι χρήσιμη και έχει αξία. Τόση αξία, που οι άλλοι «μιλάνε» για εμάς και στέλνουν κόσμο από τη σελίδα τους προς τη δικιά μας.
Ας το πάμε κι ένα βήμα παραπέρα, υποθέτοντας ότι δύο ιστοσελίδες βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο όσον αφορά το on-page SEO, δηλαδή από άποψη περιεχομένου και τεχνικών υλοποιήσεων.
Ποιον παράγοντα μένει να επηρεάσουν για να αποδείξουν στην Google ότι αξίζουν την πρώτη θέση;
Το off-page SEO!
Τι είναι το off-page SEO και πώς συνδέεται με τα backlinks;
Όπως μαρτυρά και η ίδια η λέξη, το off-page ή offsite SEO αφορά ενέργειες που γίνονται εκτός ιστοσελίδας, δηλαδή όχι στο δικό μας website, και οι οποίες μας επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα.
Αν, λοιπόν, στο onsite SEO ασχολούμαστε με δομή και αρχιτεκτονική μενού, εσωτερικούς συνδέσμους, περιεχόμενο, ταχύτητα φόρτωσης, βελτιστοποίηση εικόνων κ.λπ., στο offsite SEO κοιτάμε άλλους παράγοντες, όπως:
- Backlinks από τρίτα, αξιόπιστα website
- Links από social media
- Brand mentions, δηλαδή αναφορές της επωνυμίας μας στο διαδίκτυο
- Καταχώριση σε directories και χάρτες
- Διαχείριση online αξιολογήσεων και κριτικών κ.α.
Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για τη βελτιστοποίηση ιστοσελίδας, μπορείς να διαβάσεις τον αναλυτικό οδηγό της 3ds για το SEO.
Όσον αφορά το off-page SEO, όμως, πρέπει να ξέρεις ότι τα backlinks είναι ίσως το βασικότερο και δυσκολότερο κομμάτι του. Γι’ αυτό, άλλωστε, υπάρχει και ξεχωριστός όρος για να αναφερθούμε στην απόκτησή τους: το link-building.
Τι είναι το link-building και ποιες τεχνικές περιλαμβάνει;
Link-building είναι η διαδικασία που ακολουθούμε για να αποκτήσουμε backlinks.
Δεν είναι, όμως, όλα τα backlinks ίδια σε ποιότητα.
Άλλη αξία για εμάς, για τους χρήστες και για την Google έχει ένα backlink που προέρχεται από ένα αξιόπιστο website, με υψηλό domain authority και μεγάλη επισκεψιμότητα, από ένα backlink που παίρνουμε από ένα τυχαίο blog χαμηλής ποιότητας.
Υπάρχουν 3 βασικοί τρόποι να αποκτήσεις backlinks: Να τα κερδίσεις, να τα ζητήσεις, ή να τα δημιουργήσεις μόνος σου.
Ας δούμε τι επιμέρους τεχνικές περιλαμβάνει κάθε στρατηγική:
Πώς να δημιουργήσεις backlinks μόνος σου
Τα backlinks που δημιουργείς μόνος σου είναι μεν τα ευκολότερα αλλά συγχρόνως και αυτά με τη μικρότερη αξία, καθώς προέρχονται συνήθως από πηγές χαμηλής ποιότητας, στις οποίες η Google δε δίνει μεγάλη βαρύτητα.
Άλλη αξία έχει ένα backlink από ένα forum με μερικές εκατοντάδες μέλη και άλλη από έναν πασίγνωστο publisher με εκατομμύρια επισκέπτες τη μέρα!
Δες τι backlinks μπορείς να αποκτήσεις κάνοντας link-building SEO μόνος σου:
- Links από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, π.χ. Facebook ή LinkedIn
- Links από directories και χάρτες, όπως από το Google Business Profile
- Links από σχόλια σε blogs και φόρουμ, όπως το Reddit
Δες κι αυτό: Πώς να φαίνεται η επιχείρησή μου στο Google Maps;
Πώς να κερδίσεις backlinks με φυσικό τρόπο
Με διαφορά η καλύτερη τεχνική link-building, το να αποκτάς backlinks «με το σπαθί σου» σημαίνει ότι δημιουργείς πολύ αξιόλογο περιεχόμενο – όσο σε ανταμείβουν άλλα site, τόσο θα σε ανταμείβει και η Google!
Επενδύοντας σε ποιοτικό μάρκετινγκ περιεχομένου και δημιουργώντας χρήσιμο content, αυξάνεις τις πιθανότητες να αποκτήσεις backlinks φυσικά, χωρίς να τα ζητήσεις ή να πληρώσεις γι’ αυτά.
Δες μερικές ιδέες που θα σε βοηθήσουν να αποκτήσεις backlinks φυσικά:
- Εικόνες όπως infographics, διαγράμματα και γραφήματα
- Πρωτότυπες έρευνες και δεδομένα (ερωτηματολόγια, case studies)
- Ηλεκτρονικά εργαλεία, όπως διάφορα calculators
- Οδηγοί αγοράς, tutorials
Μάθε περισσότερα: Content Marketing: Τι είναι & πως λειτουργεί
Πώς να κερδίσεις backlinks ζητώντας τα
Ακολουθώντας την ίδια τακτική και δημιουργώντας ποιοτικό και χρήσιμο περιεχόμενο που αρέσει στους χρήστες, θα είσαι σε θέση να ζητήσεις backlinks από τρίτα μέσα.
Μπορείς να στείλεις email σε bloggers και publishers που αναρτούν περιεχόμενο σχετικό με την επιχείρηση ή το brand σου και να ζητήσεις να τοποθετήσουν ένα link προς τη σελίδα σου.
Αν το περιεχόμενό σου αξίζει, είναι πιθανό να το κάνουν και μάλιστα δωρεάν.
Ωστόσο, πολλές φορές και ειδικά στη χώρα μας, θα χρειαστεί να πληρώσεις για την εισαγωγή ενός link. Δες πώς γίνεται αυτό:
- Digital PR – Στέλνοντας Δελτία Τύπου για να ανακοινώσεις μια καινούρια συνεργασία ή ένα βραβείο που κέρδισε η επιχείρησή σου, θα μπορέσεις να ζητήσεις και backlinks. Κάποιοι publishers μπορεί να αναρτήσουν δωρεάν το Δελτίο Τύπου, ειδικά αν το βρίσκουν χρήσιμο για το κοινό τους, διαφορετικά μπορεί να χρειαστεί να πληρώσεις για την ανάρτησή του.
- Native advertising – Σε αυτή την περίπτωση ζητάς από ένα μέσο να γράψει κάτι για σένα επί πληρωμή. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι γι’ αυτό το άρθρο έχεις πληρώσει: μοιάζει με ένα οποιοδήποτε άλλο άρθρο του site.
- Advertorials – Και τα advertorial είναι άρθρα επί πληρωμή, όμως σε αυτή την περίπτωση είναι πιο εμφανές ότι έχουμε πληρώσει για αυτή την ανάρτηση, ενώ υπάρχει περίπτωση ακόμα και το link να έχει την ανάλογη ένδειξη (rel=“sponsored”), «δείχνοντας» στην Google ότι πρόκειται για τέτοιου είδους ενέργεια.
Φυσικά η Google λατρεύει τα links που αποκτώνται με φυσικό τρόπο και… δεν θα της αρέσει καθόλου αν μάθει ότι προσπαθείς να ξεγελάσεις τον αλγόριθμο με ύπουλο τρόπο!
Μάλιστα, οι κακές πρακτικές όχι μόνο θα επηρεάσουν αρνητικά τις κατατάξεις σου, αλλά ενδέχεται να επιφέρουν ακόμα και penalty από την Google, το οποίο δύσκολα, πάρα πολύ δύσκολα, διορθώνεται.
Γι’ αυτό το link-building πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή, από SEO specialists που έχουν την εμπειρία και τη γνώση να αξιολογήσουν το εκάστοτε site σε επίπεδο τεχνικό και περιεχομένου και να κρίνουν αν αξίζει να πάρουμε backlink από αυτό.
Αν δεν ακολουθήσουμε συγκεκριμένες οδηγίες ή αν επιδοθούμε σε black-hat SEO πρακτικές, ένα backlink από χαμηλής ποιότητας site μπορεί να μας κάνει περισσότερο κακό παρά καλό, λειτουργώντας ως ένδειξη προς την Google ότι είμαστε κι εμείς χαμηλής ποιότητας!
Μπορεί να σε ενδιαφέρει: Τι κάνει μια εταιρεία SEO και πότε την έχεις πραγματικά ανάγκη;
Μιας και αναφέραμε παραπάνω τα links που στον κώδικα φέρουν την ένδειξη “sponsored”, πάμε να δούμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό, ποιες άλλες ενδείξεις μπορεί να έχει ένα link και ποιες είναι οι βέλτιστες που πρέπει εμείς να αναζητάμε.
Τύποι backlink με βάση το attribute: nofollow, dofollow, sponsored
Ένας τρόπος να κατηγοριοποιήσουμε τα backlinks είναι βάσει μιας ένδειξης, ενός χαρακτηριστικού (attribute) που φέρουν στον κώδικα: rel=“…”.
Αυτό το χαρακτηριστικό καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο η Google θα αξιολογήσει τι είδους σύνδεσμο έχει μπροστά της, καταλαβαίνοντας αν πρόκειται για σύνδεσμο που πρέπει να ακολουθήσει και να λάβει σοβαρά υπόψη της, να μην ακολουθήσει, ή να αντιληφθεί ότι πρόκειται για backlink επί πληρωμή.
Τι είναι το dofollow backlink;
Τα dofollow links είναι στην πραγματικότητα τα κανονικά links που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε. Είναι ο πιο κοινός τύπος backlink που δεν φέρει κάποιο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό – οι crawlers της Google τον ακολουθούν κανονικά καθώς σκανάρουν το διαδίκτυο και μεταφέρονται από σελίδα σε σελίδα.
Οι SEO specialists συνήθως στοχεύουν σε dofollow backlinks επειδή τείνουν να φέρνουν τα πιο γρήγορα αποτελέσματα όσον αφορά τη βελτίωση της κατάταξης μιας ιστοσελίδας.
Ωστόσο, δεν είναι καλή ιδέα να έχεις ένα backlink profile που αποτελείται αποκλειστικά από συνδέσμους dofollow, επειδή για την Google κάτι τέτοιο δεν θεωρείται φυσιολογικό και μπορεί να χτυπήσει καμπανάκια.
Τι είναι το nofollow backlink;
Οι σύνδεσμοι nofollow φέρουν στον κώδικα την ένδειξη rel=“nofollow”, η οποία ενημερώνει τις μηχανές αναζήτησης να μην ακολουθούν τον σύνδεσμο ή να μην μεταβιβάζουν αξία από αυτόν.
Ένας τέτοιος τύπος backlink είναι αναπόσπαστο κομμάτι μιας ηθικής, white hat στρατηγικής link-building στο SEO, βοηθώντας μας να δημιουργήσουμε ένα φυσικό και πολυποίκιλο backlink profile.
Τι είναι το sponsored backlink;
Το attribute rel=“sponsored” χρησιμοποιείται για συνδέσμους επί πληρωμή, υποδεικνύοντας ότι το backlink είναι μια επί πληρωμή τοποθέτηση που αγοράστηκε για διαφημιστικούς σκοπούς και όχι οργανική.
Σήμερα και αυτός ο τύπος συνδέσμων θεωρείται απαραίτητος για ένα υγιές backlink profile.
Μέχρι τώρα είδαμε αρκετά χαρακτηριστικά που μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα ενός backlink, μένει ωστόσο κι ένα τελευταίο, εξίσου σημαντικό: το λεγόμενο anchor text.
Τι είναι το anchor text και γιατί είναι σημαντικό στο SEO;
Anchor text είναι η λέξη ή η φράση στην οποία επισυνάπτεται ένας σύνδεσμος.
Συνήθως έχει διαφορετικό στυλ από το υπόλοιπο κείμενο (για παράδειγμα είναι μπλε και υπογραμμισμένο), ώστε ο χρήστης να καταλάβει ότι μπορεί να κάνει κλικ.
Ένα καλό anchor text δίνει στον αναγνώστη την απαραίτητη πληροφορία ώστε να ξέρει τι να περιμένει εάν κάνει κλικ στον σύνδεσμο.
Η χρήση περιγραφικού anchor text θεωρείται καλή πρακτική τόσο για την εμπειρία χρήστη όσο και για το SEO, επειδή βοηθά τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν καλύτερα το link.
Ιδανικά θέλουμε τα anchor texts να περιλαμβάνουν κάποιο keyword και όχι απλά να λένε «Κάντε κλικ εδώ», αφού κάτι τέτοιο δεν δίνει πολλές πληροφορίες ούτε στον χρήστη ούτε στην Google.
Ωστόσο, όπως συμβαίνει με όλα τα πράγματα στο SEO, χρειάζεται προσοχή: το να χρησιμοποιείς μόνο αυτούσιο το keyword ως anchor text δεν είναι καλή πρακτική. Η κατάχρηση θεωρείται “spammy” και θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα, αν στα άρθρα της 3ds, κάθε φορά που αναφερόταν η λέξη SEO βάζαμε link προς την αντίστοιχη landing page της ιστοσελίδας μας, θα ήταν μια κακή πρακτική.
Αντίθετα, μέσα στα δεκάδες άρθρα του blog της 3ds θα δεις ότι χρησιμοποιούμε ως anchor texts λέξεις όπως “SEO”, “βελτιστοποίηση ιστοσελίδας”, “βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης”, “εταιρεία SEO”, “SEO ιστοσελίδας” κ.α. για να στείλουμε link προς τη συγκεκριμένη landing page.
Αν έφτασες μέχρι εδώ, συγχαρητήρια!
Στο συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο του SEO, όμως, το ταξίδι δεν τελειώνει εδώ.
Η συνεχής προσαρμογή στις τάσεις του κλάδου, τα updates του αλγόριθμου και τη συμπεριφορά των χρηστών είναι απαραίτητη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική off page SEO και link-building.
Αν δεν θέλεις ή δεν έχεις χρόνο να απασχοληθείς συστηματικά με όλα αυτά, η εξειδικευμένη ομάδα SEO της 3ds μπορεί να σε βοηθήσει.
Επικοινώνησε μαζί μας και έλα να χτίσουμε μαζί την κυριαρχία σου στα οργανικά αποτελέσματα της Google.